سلامت جسم

درمان سرفه خشک به روش طبیعی و بالینی

چند روش خانگی یا داروی بدون نسخه برای درمان سرفه خشک وجود دارد اما بهتر است برای تشخیص علت و انتخاب بهترین روش درمان به پزشک مراجعه کنید.

سرفه نشان می دهد در دستگاه تنفس فوقانی مشکل به وجود آمده و در واقع یک مکانیزم دفاعی طبیعی است. ممکن است سرفه خلط دار یا خشک و بدون خلط باشد.

بزرگسالان و کودکان هر دو نوع سرفه را تجربه می کنند. از جمله روش های درمان می توان به داروهای خانگی یا بالینی اشاره کرد که با هدف برطرف شدن علت سرفۀ خشک تجویز می شود.

در ادامه بیشتر درمورد روش های خانگی و بالینی برای درمان سرفه خشک توضیح می دهیم. همینطور به علت بروز این وضعیت اشاره می کنیم.

درمان پزشکی

سرفه خشک آزاردهنده است اما انواع دارو برای تسکین این وضعیت وجود دارد. شما می توانید این داروها را بدون نسخه از داروخانه تهیه کنید.

داروی ضد احتقان

داروهای ضد احتقان به نسخه احتیاج ندارند. این داروها گرفتگی بینی و سینوس ها را برطرف می کنند.

اگر به ویروس (مثل سرماخوردگی) مبتلا شوید، داروی ضد احتقان رگ های بینی را جمع می کند. در نتیجه، التهاب کاهش پیدا می کند و راحت تر نفس می کشید. همینطور آبریزش از عقب بینی کم می شود.

نکته:

مصرف داروهای ضد احتقان به کودکان زیر ۱۲ سال توصیه نمی شود زیرا خطر بروز عوارض جدی در کودکان بالاست. از دادن داروی ضد احتقان به کودکان زیر ۲ سال بپرهیزید چون با عوارض جدی مانند تشنج و تپش قلب همراه است.

از دادن داروی سرماخوردگی مخصوص بزرگسالان به کودکان بپرهیزید و در عوض، داروی مخصوص کودکان را تهیه کنید و طبق دستورالعمل روی برچسب عمل کنید یا با پزشک مشورت کنید.

یکی از راههای درمان سرفه خشک:داروی ضد سرفه و خلط آور

شربت ضد سرفه و خلط آور از جمله داروهای بدون نسخه برای درمان سرفه هستند.

ضد سرفه: این داروها رفلاکس سرفه را مسدود می کنند و مانع از سرفه می شوند. اگر سرفه خشک دردناک باشد یا مانع از خواب شبانه شود، داروی ضد سرفه به تسکین علائم کمک می کند. دکسترومتورفان اولین گزینه برای درمان سرفه خشک است.

خلط آور: این دارو بیشتر به درد سرفۀ خلط دار می خورد و مخاط را رقیق می کند تا راحت تر با سرفه خارج شود. گایافنزین رایج ترین داروی خلط آور است که بدون نسخه تهیه می شود.

دارو با تجویز پزشک

اگر داروهای بدون نسخه به درمان سرفه کمک نکرد، با پزشک تماس بگیرید. پزشک با توجه به علت زمینه ای داروهای زیر را تجویز می کند:

• قرص آنتی هیستامین برای حساسیت فصلی
  • کورتیکواستروئید استنشاقی برای آسم
  • آنتی بیوتیک برای عفونت
  • داروهای مسدود کنندۀ اسید برای رفلاکس اسید

روش های خانگی و طبیعی

تحقیقات در زمینۀ تعدادی از روش های خانگی کامل نیست یا هنوز از تأثیر آن ها مطمئن نیستیم و در این زمینه بیشتر به شواهد شفاهی استناد می کنیم. بعضی از روش های خانگی برای درمان سرفه خشک برای کودکان و نوزادان مناسب نیست.

درمان سرفه خشکدرمان سرفه خشک با قطرۀ سرفه جوهر نعناع

قطرۀ منتول یا جوهر نعناع در اکثر داروخانه ها پیدا می شود و حاوی ترکیباتی از خانوادۀ نعناع است که به عنوان خنک کننده عمل می کند و باعث التیام بافت آسیب دیده می شود و رفلاکس سرفه را درمان می کند.

با این حال، بهتر است زیاد از این دارو استفاده نکنید. برخی مطالعات نشان می دهد مصرف بیش از حد قطرۀ منتول باعث تشدید سرفه می شود.

دستگاه بخور

دستگاه بخور باعث مرطوب شدن هوا می شود. هوای خشک خانه اوضاع بافت ملتهب حلق را بدتر می کند.

بهتر است شب ها در اتاق خواب از دستگاه بخور استفاده کنید تا خلط و مخاط بیرون بریزد، راحت تر نفس بکشید و بهتر بخوابید.

در اتاق خواب بچه‌ ها، دستگاه رطوبت ساز سرد بگذارید چون دستگاه بخور که با حرارت و آب داغ کار می کند، خطر سوختگی را به دنبال دارد.

سوپ، چای یا دمنوش

مایعات داغ، مثل سوپ و چای، رطوبت بدن را بالا می برد و بلافاصله خارش و سوزش گلو را برطرف می کند.

به علاوه، باعث می شود آب بدن بیشتر شود و به فرایند درمان کمک می کند.

در مجموع، اگر سرفه خشک دارید، مایعات دوست خوب شماست. مصرف مایعات باعث تر شدن گلو می شود تا مشکل به خوبی برطرف شود. سعی کنید دست کم ۸ لیوان آب در روز بنوشید.

عسل

عسل ضد التهاب است و به کاهش ورم و التهاب در گلو کمک می کند. همینطور خلط آور است و باعث تسکین گلودرد می شود.

به چای یا آبجوش با لیمو عسل اضافه کنید یا هر بار که سرفه به سراغ شما آمد، یک قاشق عسل خالی بخورید.

بررسی سال ۲۰۱۸ نشان داد عسل به اندازۀ دیفن هیدرامین به درمان سرفه در کودکان کمک می کند اما تأثیر دکسترومتورفان بیشتر است.

نکته:

هرگز به کودکان زیر یک سال عسل ندهید چون خطر بوتولیسم وجود دارد. کودکان بالای یک سال می توانند از عسل برای درمان سرفه خشک استفاده کنند.

غرغره کردن آب نمک

آب نمک باعث نرم شدن بافت ملتهب می شود و فرایند درمان را سریع تر می کند. نمک باکتری داخل دهان و حلق را از بین می برد.

تحقیق سال ۲۰۱۹ نشان داد سه بار غرغره کردن آب نمک در روز باعث شد مدت زمان سرفه ۲.۴ روز کمتر شود. به علاوه، مدت زمان گرفتگی صدا، عطسه و گرفتگی بینی کاهش یافت.

برای درست کردن آب نمک، نصف قاشق چای خوری نمک را با ۸ اونس آب مخلوط کنید و یک قلپ از آن بخورید. سر خود را عقب ببرید و به مدت ۳۰ ثانیه غرغره و بعد آب را تف کنید. از قورت دادن محلول آب نمک بپرهیزید.

گیاهان دارویی

اکثر گیاهان دارویی ضد التهاب هستند و به کاهش ورم و التهاب گلو کمک می کنند.

گیاهان دارویی سرشار از آنتی اکسیدان هستند که به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند.

برای درمان سرفه خشک از گیاهان زیر استفاده می شود:

شما می توانید با گیاهان دارویی دمنوش درست کنید یا مقداری از آن را به غذای مورد علاقۀ خود اضافه کنید. همینطور می توانید مکمل یا عصارۀ این گیاهان را تهیه کنید.

از دیگر راههای درمان سرفه خشک: بخور دادن

بخار آب داغ، مثل آب ولرم یا آبجوش، به مرطوب شدن بافت خشک و ملتهب حلق و بینی کمک می کند. در ضمن، باعث تسکین گلودرد و کاهش سرفه می شود.

آب را در مایکروویو، کتری یا روی گاز بجوشانید. سپس آب را داخل کاسه بریزید. روی کاسه و سر خود حوله بگذارید و آرام آرام هوای گرم و مرطوب را به مدت ۲ الی ۳ دقیقه وارد ریه کنید.

حتی می توانید این کار را در حمام و با آب داغ انجام دهید. اگر نیاز به حمام ندارید و فقط می خواهید از بخار استفاده کنید، در حمام را ببندید، آب داغ را باز کنید و صبر کنید تا فضا بخار بگیرد. چند نفس عمیق بکشید و هوای مرطوب را به ریه وارد کنید.

نکته:

سر خود را مستقیماً به آبجوش روی گاز نزدیک نکنید چون امکان سوختگی شدید وجود دارد.

بروملین

بروملین آنزیمی است که در آناناس وجود دارد. این آنزیم یک آنتی اکسیدان قوی است که به کاهش التهاب گلو کمک می کند.

کاربرد برملین در درمان سرفه خشکبروملین خلط آور است. یک لیوان آب آناناس مقدار کمی بروملین دارد اما اکثر افراد ترجیح می دهند از مکمل استفاده کنند.

درمان سرفه خشک با ویتامین

به ترکیب های طبیعی که وجودشان برای عملکرد درست و طبیعی بدن ضروری است، ویتامین می گویند. هر ویتامین کارکرد مخصوص به خود را دارد. برای مثال، ویتامین ث در سیستم ایمنی نقش کلیدی ایفا می کند.

مولتی ویتامین بهترین و ارزان ترین گزینه برای دریافت انواع ویتامین هاست.

پروبیوتیک

به باکتری مفید که در قالب مکمل مصرف می شود و باعث ارتقای باکتری روده می شود، پروبیوتیک می گویند. پروبیوتیک مستقیماً به درمان سرفه خشک کمک نمی کند اما اگر باکتری روده متعادل باشد، سلامت گوارش تضمین می شود که در مقابل باعث تقویت سیستم ایمنی خواهد شد و بدن می تواند با عفونت و بیماری مقابله کند.

نقش تغذیه در دمان سرفه خشک

شاید فکر کنید غذا فقط باعث اذیت شدن معده و دستگاه گوارش می شود اما بعضی از غذاها در بروز سرفه خشک نقش دارند.

ممکن است سرفه نشانۀ حساسیت غذایی باشد. اگر بعد از خوردن بعضی غذاها دچار سرفه خشک می شوید، برای مدت کوتاه مصرف آن غذا را کنار بگذارید تا ببینید سرفه برطرف می شود یا خیر.

رفلاکس اسید باعث سرفۀ خشک می شود. غذاهای چرب و اسیدی، مانند گوجه، باعث رفلاکس اسید می شوند. شکلات، کافئین و غذاهای تند برخی علائم رفلاکس اسید، مانند سرفه خشک، را تشدید می کنند.

تاثیر عوامل محیطی در درمان سرفه خشک

اگر عوامل آزاردهنده و محرک های محیطی وارد دستگاه تنفس شود، رفلاکس سرفه فعال می شود و فرایند درمان کند خواهد شد. از جمله این عوامل می توان به دود، گرده یا عطر اشاره کرد.

برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض این عوامل، نکات زیر را رعایت کنید:

• تصفیه کننده هوا: دستگاه تصفیۀ هوا آلرژن ها و موادی نظیر گرد و غبار، گرده و شورۀ بدن حیوانات خانگی را پاکسازی می کند.
  • دستگاه بخور سرد: هوای خشک در داخل یا خارج از خانه باعث سرفه می شود. مخصوصاً هوای گرم سرفه را تشدید می کند. دستگاه بخور هوا را مرطوب می کند تا مجرای بینی خشک نشود.
  • ترک سیگار: دود سیگار، ویپ یا ماریجوانا باعث خارش گلو و تشدید سرفۀ خشک می شود.

چه عواملی باعث تحریک سرفه خشک می شود؟

در اغلب موارد، سرفه خشک در اثر ویروس ظاهر می شود. معمولاً سرفه خشک تا چند هفته بعد از سرماخوردگی یا آنفلونزا ادامه دارد.

در فصل سرماخوردگی و آنفلونزا، وسایل گرمایشی در خانه باعث خشک شدن هوا می شوند. تنفس هوای خشک حلق را تحریک می کند و پروسۀ درمان طولانی می شود.

عوامل زیر در بروز سرفه خشک نقش دارند:

• آسم
  • رفلاکس معده
  • آبریزش از عقب بینی
  • آلرژی و مواد محرک و آزاردهنده در هوا
  • سیاه سرفه

در ضمن، ۳.۹ الی ۳۵% از افراد در اثر مصرف داروهای مهارکنندۀ آنزیم مبدل آنژیوتانسین دچار سرفه خشک مزمن می شوند.

در موارد نادر، سرفه مزمن ناشی از یک بیماری جدی مانند فیبروز یا سرطان ریه است.

سریع ترین روش برای درمان سرفۀ خشک چیست؟

لزوماً یک روش سریع برای درمان سرفۀ خشک وجود ندارد. مدت زمان سرفه به علت و روش درمان بستگی دارد. اگر احساس می کنید روش های طبیعی به خوبی جواب نمی دهد، به پزشک مراجعه کنید.

چه چیزی باعث کاهش سرفۀ خشک می شود؟

شما می توانید چند روش مختلف، مثل چای و عسل یا داروی ضد احتقان، را برای تسکین سرفه خشک امتحان کنید. در صورت نیاز، پزشک داروی قوی تجویز می کند.

چه کار کنم تا شب ها موقع خواب سرفه خشک به سراغ من نیاید؟

شما می توانید از انواع روش های خانگی یا بالینی استفاده کنید. بعضی از داروها مخصوص سرفه شبانه هستند. به علاوه، می توانید طوری تخت را تنظیم کنید که سر شما بالاتر از شکم قرار بگیرد. اگر علت سرفه به رفلاکس اسید مربوط باشد، این روش باعث می شود اسید به معده برگردد.

آیا سرفه خشک از علائم ویروس کرونا است؟

سرفه خشک یکی از شایع ترین علائم ویروس کرونا است.

چقدر طول می کشد تا سرفه خشک درمان شود؟

در اکثر موارد، سرفه خشک ظرف سه هفته برطرف می شود. اگر سرفه بیشتر از دو ماه ادامه پیدا کند، بدتر شود یا با چند علامت دیگر همراه شود، باید به پزشک مراجعه کنید.

کلام آخر از کلینیک سلامتی

معمولاٌ سرفه خشک علامت سرماخوردگی یا آنفلونزا است اما چند دلیل دیگر هم دارد.

در اکثر موارد، شما می توانید سرفۀ خشک را در خانه و با داروهای بدون نسخه یا روش های خانگی مثل دستگاه بخور و غرغره کردن آب نمک درمان کنید.

webmdmedicalnewstodaygleneaglesmedicinenet