دیفن هیدرامین: خواص، دوز مصرفی و عوارض آن

دیفن هیدرامین یک داروی ضد حساسیت است که علائم آلرژی را تسکین می دهد. این دارو خواب آور (آرامش بخش) است و بیشتر از سایر داروهای ضد حساسیت باعث خواب آلودگی می شود. در موارد زیر از دیفن هیدرامین استفاده می شود:

• بی خوابی موقتی، مثلاً در شرایطی که سرفه، سرماخوردگی یا خارش مانع از خواب شبانه می شود
  • سرفه و علائم سرماخوردگی
  • تب یونجه
  • اگزما، کهیر و نیش حشره

این دارو با نسخه و بدون نسخه قابل خریداری است و در قالب قرص و شربت به فروش می رسد. پماد یا کرم دیفن هیدرامین برای حساسیت های پوستی، مثل کهیر یا جای نیش، استفاده می شود و مثل قرص یا شربت خواب آور نیست.

ترکیب این دارو با لوومنتول، پاراستامول و سودوافدرین به درمان سرفه و علائم سرماخوردگی کمک می کند.

• معمولاً باید این دارو را ۲۰ دقیقه قبل از خواب مصرف کنید تا بهتر بخوابید چون نیم ساعت طول می کشد تا اثر کند.
  • از جمله عوارض متداول این دارو  می توان به احساس خواب آلودگی، سرگیجه یا از دست دادن تعادل اشاره کرد. اختلال تمرکز و خشکی دهان از دیگر عوارض این دارو است.
  • اگر در بلندمدت و به صورت منظم مصرف شود، اعتیادآور است و تأثیر خود را از دست می دهد. اگر می خواهید بیشتر از دو هفته از این دارو استفاده کنید، ابتدا با پزشک صحبت کنید.
  • همزمان با مصرف این دارو، از نوشیدنی های الکلی استفاده نکنید. الکل خطر عوارض را بالا می برد.

منع مصرف دیفن هیدرامین

اکثر بزرگسالان و نوجوانان بالای ۱۶ سال می توانند ازاین دارو استفاده کنند. در برخی شرایط، مصرف این دارو توسط کودکان، بسته به سن و علائم بیماری، بلامانع است. بهتر است در این رابطه با داروساز مشورت کنید.

مصرف دیفن هیدرامین توسط کودکان

کودکان بالای ۶ سال می توانند برای درمان سرفه و علائم سرماخوردگی از قرص و شربتاین دارو استفاده کنند. مصرف این دارو توسط کودکان بالای ۱۲ سال برای درمان علائم حساسیت بلامانع است.

مصرف دیفن هیدرامین در کودکاندر شرایط زیر، کودکان می توانند از کرم دیفن هیدرامین استفاده کنند:

• نیش حشره
  • اگزما

نکته: از این دارو برای خواباندن بچه استفاده نکنید. فقط افراد بالای ۱۶ سال می توانند از دیفن هیدرامین برای درمان مشکل بی خوابی استفاده کنند.

مصرف این دارو به همه توصیه نمی شود. در شرایط زیر، قبل استفاده از این دارو با پزشک مشورت کنید:

• سابقۀ حساسیت به دیفن هیدرامین یا سایر داروها
  • مشکل ریوی، مثل آسم یا بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) یا بالا بودن میزان خلط بدن به دلیل وجود بیماری
  • نوعی بیماری چشم به نام آب سیاه چشم، نوع زاویۀ بسته اولیه
  • انسداد معده یا روده
  • مشکل کلیه یا کبد
  • مشکل دفع ادرار یا تخلیۀ مثانه
  • صرع یا هر نوع بیماری که باعث تشنج می شود
  • لازم است کسانی که می خواهند تست آلرژی دهند، درمورد استفاده از این دارو با پزشک یا داروساز مشورت کنند زیرا دیفن هیدرامین روی نتیجۀ آزمایش تأثیر می گذارد. بنابراین، احتمالاً لازم است چند روز قبل از آزمایش، مصرف این دارو  را قطع کنید
  • کسانی که نمی توانند الکل مصرف کنند. بعضی از شربت های دیفن هیدرامین کمی الکل دارند. پس حتماً مواد تشکیل دهنده و اطلاعات روی برچسب را با دقت بخوانید

طریقۀ مصرف دیفن هیدرمین

اگر پزشک برای شما یا فرزندتان این دارو را تجویز کرده، طبق توصیۀ پزشک عمل کنید.

فقط در صورت نیاز (مثلاً در شرایطی که به دلیل اضطراب یا علائم سرماخوردگی خوابتان نمی برد) از این دارو  استفاده کنید.

در صورت خرید این دارو یا هر داروی حاوی دیفن هیدرامین از داروخانه، طبق دستورالعمل روی جعبه عمل کنید یا از داروساز کمک بگیرید.

طریقۀ مصرف بسته به نوع دارو و ترکیباتی که دارد، فرق می کند.

مقدار مصرف دیفن هیدرامین

اگر بالای ۶۵ سال هستید، از دوز کم شروع کنید چون خطر بروز عوارض در سالمندان بالاتر است.

مقدار مصرف به نوع دارو و علت مصرف دیفن هیدرامین بستگی دارد.

دوز مناسب برای درمان بی خوابی موقتی

اینن دارو به صورت قرص ۲۵ میلی گرم و ۵۰ میلی گرم به فروش می رسد. معمولاً باید ۲۰ دقیقه قبل از خواب قرص ۵۰ میلی گرم را میل کنید.

دوز مناسب برای سرفه و علائم سرماخوردگی

از ترکیب دیفن هیدرامین با چند داروی دیگر برای درمان سرفه و علائم سرماخوردگی استفاده می شود که به صورت قرص یا شربت موجود است. مقدار مصرف به نوع محصول بستگی دارد. اطلاعات روی جعبه را با دقت بخوانید یا از پزشک یا داروساز کمک بگیرید.

دوز مناسب برای تب یونجه و حساسیت

دیفن هیدرامین به صورت قرص ۲۵ میلی گرم و ۵۰ میلی گرم به فروش می رسد. معمولاً لازم است دوز ۲۵ یا ۵۰ میلی گرم را سه الی چهار بار در روز با فواصل زمانی معین مصرف کنید.

دوز مناسب برای درمان نیش حشره و اگزما

شما می توانید یک الی دو بار در روز از یک لایۀ نازک از کرم دیفن هیدرامین استفاده کنید.

طریقۀ مصرف دیفن هیدرامین

قرص یا شربت دیفن هیدرامین بدون غذا یا همراه با غذا مصرف می شود.

قرص

قرص دیفن هیدرامین را با آب مصرف کنید. قرص را نجوید.

شربت

شربت دیفن هیدرامین حاوی یک سرنگ یا قاشق پلاستیکی است که در اندازه گیری دوز مناسب به شما کمک می کند. اگر داخل بسته سرنگ یا قاشق نیست، از داروخانه تهیه کنید. برای مصرف شربت از قاشق آشپزخانه استفاده نکنید چون اندازۀ آن دقیق نیست.

کرم

کرم دیفن هیدرامینمقدار کمی از کرم دیفن هیدرامین را روی ناحیۀ مورد نظر بمالید. از مالیدن کرم به سایر نقاط پوست خودداری کنید. کرم دیفن را به چشم، دهان و بینی نمالید. بعد از استفاده، دست ها را بشورید (مگر این که از کرم برای مداوای دست استفاده می کنید).

اگر از دیفن هیدرامین به عنوان داروی خواب آور استفاده می کنید و یادتان رفته قبل از خواب دارو بخورید، عیبی ندارد. فردا شب دوباره از اول شروع کنید.

اگر از یک داروی دیگر استفاده می کنید که دیفن هیدرامین دارد و یک دوز را فراموش کردید، دفعۀ بعد برای تسکین علائم از دارو استفاده کنید.

هرگز دو دوز دارو را همزمان مصرف نکنید. برای جبران دوز از دست رفته، دو دوز پشت سر هم نخورید.

اگر آدم فراموش کاری هستید، آلارم بگذارید یا از داروساز بخواهید در این زمینه به شما کمک کند تا مصرف دارو را از یاد نبرید.

مصرف بیش از حد این دارو خطرناک است.

در صورت مصرف بی رویه، علائم زیر ظاهر می شود:

• احساس خواب آلودگی
  • تار شدن دید
  • تپش قلب

در موارد جدی و خطرناک، فرد از حال می رود و به مراقبت اورژانسی احتیاج پیدا می کند.

همزمان با مصرف سایر محصولات حاوی دیفن هیدرامین از کرم دیفن هیدرامین استفاده نکنید چون منجر به اوردوز می شود.

در صورت مصرف بیش از حد این دارو، فوراً با اورژانس تماس بگیرید.

جعبه، بروشور و داروهای باقی مانده در بسته را همراه خود داشته باشید.

عوارض مصرف دیفن هیدرامین

دیفن هیدرامین، مثل همۀ داروها، عوارض دارد. البته لزوماً مصرف این دارو با عوارض همراه نیست اما افراد بالای ۶۵ سال بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

از هر ۱۰۰ نفر، بیشتر از یک نفر بعد از استفاده از این دارو دچار عارضه می شوند. در صورت تداوم عوارض زیر، با پزشک یا داروساز صحبت کنید:

• احساس خواب آلودگی و سرگیجه در طول روز
  • خشکی دهان
  • سرگیجه یا از دست دادن تعادل، اختلال تمرکز

گاهی کرم دیفن هیدرامین جای جوش را بدتر می کند و باعث می شود پوست نسبت به نور خورشید حساس شود.

عوارض جدی

• تپش قلب
  • بی حس یا مورمور شدن
  • سرگیجه یا بی قراری

موارد فوق جزو علائم جدی و خطرناک است و باید فوراً به بیمارستان مراجعه کنید.

موارد مصرف و عوارض دیفن هیدرامینسایر عوارض

مقابله با عوارض دیفن هیدرامین

• احساس خواب آلودگی در طول روز: معمولاً احساس خواب آلودگی ۸ ساعت بعد از مصرف دارو برطرف می شود. در این شرایط، رانندگی و دوچرخه سواری نکنید و از ابزار و تجهیزات مکانیکی استفاده نکنید.
  • خشکی دهان: جویدن آدامس یا آب نبات بدون قند به این مشکل کمک می کند.
  • سرگیجه یا از دست دادن تعادل و عدم تمرکز: در این شرایط، دراز بکشید تا حالتان بهتر شود. اگر وضعیت برطرف نشد، مصرف دارو را قطع کنید و با داروساز یا پزشک حرف بزنید.

بارداری و شیردهی

دیفن هیدرامین و بارداری

مصرف دیفن هیدرامین در دوران بارداری ممنوع نیست اما به دلیل عوارضی که دارد توصیه نمی شود. درمورد استفاده از داروهای جایگزین، مانند کلرفنیرامین، با پزشک مشورت کنید.

پزشک یا متخصص زنان برای رفع مشکل بی خوابی در دوران بارداری، افراد را به استراحت و چرت نزدن در طول روز تشویق می کند.

برای تسکین سرفه یا سرماخوردگی در دوران بارداری، استراحت کنید، مایعات بنوشید و پاراستامول مصرف کنید.

دیفن هیدرامین و شیردهی

شما می توانید با توصیۀ پزشک در دوران شیردهی از دیفن هیدرامین استفاده کنید اما بهتر است از مصرف این دارو در بلندمدت بپرهیزید.

مقدار دیفن هیدرامین که وارد شیر مادر می شود بسیار ناچیز است. بنابراین، بعید به نظر می رسد که نوزاد دچار عوارض شود اما همانطور که گفتیم این دارو خواب آور است و می تواند روی نوزاد تأثیر بگذارد.

اگر به بچه شیر می دهید یا قصد دارید به فرزند خود شیر دهید، قبل استفاده از این دارو با پزشک مشورت کنید. پزشک می تواند چند داروی ضد حساسیت دیگر، مثل لوراتادین و ستیریزین، تجویز کند که برای دوران شیردهی بهترند.

اگر احساس می کنید نوزاد مثل همیشه شیر نمی خورد، بی قرار یا خواب آلود است، با پزشک، داروساز، ماما یا متخصص مشورت کنید.

اگر از این دارو مصرف می کنید، بهتر است در شرایط زیر به پزشک خود اطلاع دهید:

تداخل دارویی

بعضی از داروها عملکرد دیفن هیدرامین را مختل می کنند و احتمال بروز عوارض را بالا می برند. اگر از داروهای زیر استفاده می کنید، قبل استفاده از این دارو با پزشک مشورت کنید:

• داروهای ضد افسردگی، مثل ونلافاکسین یا داروی مهارکنندۀ مونوآمین اکسیداز (مانند فنلزین)
  • متوپرولول (قرص قلب)
  • هر نوع دارو که باعث خواب آلودگی، خشکی دهان یا مشکل در دفع ادرار می شود. مصرف دیفن هیدرامین عوارض را تشدید می کند.

اگر از داروی سرفه، سرماخوردگی یا مسکن حاوی دیفن هیدرامین استفاده می کنید، سایر ترکیبات را با دقت بررسی کنید. برای مثال، ببینید پاراستامول دارد یا نه. قبل مصرف همزمان این دارو  با سایر داروها و مسکن ها با پزشک مشورت کنید.

مصرف دیفن هیدرامین همزمان با داروها و مکمل های گیاهی

مصرف بعضی از داروها و مکمل های گیاهی همزمان با دیفن هیدرامین منجر به تشدید عوارض دارو (از جمله خواب آلودگی، خشکی دهان یا مشکل دفع ادرار) می شود.

نکته: اگر از چند داروی دیگر (شامل داروهای گیاهی، ویتامین ها و مکمل ها) استفاده می کنید، قبل مصرف دیفن هیدرامین، به پزشک یا داروساز اطلاع دهید.

nihnhsdrugsmedicinenet