قرص پرگابالین چیست و چه کاربردهایی دارد؟

از داروی پرگابالین برای درمان بیماری صرع و اضطراب استفاده می شود.

این دارو برای درمان درد عصب هم کاربرد دارد. درد عصبی در اثر بیماری های مختلف، شامل دیابت و زونا، یا آسیب جسمی ظاهر می شود.

پرگابالین چند کاربرد مختلف دارد:

• در بیماری صرع، با کاهش فعالیت الکتریکی غیر عادی در مغز، باعث متوقف شدن تشنج می شود
  • پرگابالین روی پیام درد که از مغز به ستون فقرات مخابره می شود تأثیر می گذارد و مانع از درد عصبی می شود
  • با ترشح بعضی از مواد شیمیایی در مغز، اضطراب رخ می دهد. پرگابالین از ترشح این مواد جلوگیری می کند. پرگابالین فقط با نسخۀ پزشک تهیه می شود و در قالب کپسول، قرص یا شربت موجود است.

• معمولاً لازم است روزی ۲ یا ۳ بار پرگابالین مصرف کنید. شما می توانید این دارو را همراه با غذا یا بدون آن میل کنید.
  • پرگابالین بیشتر در درمان صرع کاربرد دارد اما کسانی که مبتلا به بیماری صرع نیستند می‌ توانند برای تسکین درد یا اضطراب از این دارو استفاده کنند
  • دست کم چند هفته طول می کشد تا پرگابالین اثر کند
  • معمولاً عوارض پرگابالین خفیف است و خود به خود برطرف می شود. احساس خواب آلودگی، سرگیجه و سردرد از جمله شایع ترین عوارض این دارو است
  • اگر به بیماری صرع مبتلا هستید، باید به صورت منظم از پرگابالین استفاده کنید. در صورت فراموش کردن یک دوز از دارو، امکان تشنج وجود دارد

پرگابالین فقط مناسب بزرگسالان است. مصرف این دارو به افراد بالای ۶۵ سال توصیه نمی شود. کودکان زیر ۱۸ سال مجاز به مصرف این دارو نیستند.

در شرایط زیر، قبل استفاده از این دارو با پزشک مشورت کنید:

• سابقۀ حساسیت به پرگابالین یا سایر داروها
  • سابقۀ اعتیاد یا سوء مصرف دارو
  • قصد باردار شدن دارید، باردار هستید یا به بچه شیر می دهید
  • رژیم کم نمک را دنبال می کنید یا دچار نارسایی کلیه هستید. بعضی از شربت های پرگابالین سدیم دارند. بنابراین، قبل مصرف دارو با پزشک یا داروساز مشورت کنید
  • مشکل تنفسی

طریقۀ مصرف

پرگابالین فقط با تجویز پزشک قابل خریداری است. حتماً برای مصرف این دارو طبق دستور پزشک عمل کنید.

مقدار مصرف پرگابالین

معمولاً دوز مناسب پرگابالین ۱۵۰ میلی گرم و ۶۰۰ میلی گرم در روز است که به ۲ یا ۳ دوز مجزا تقسیم می شود.

معمولاً ۲.۵ میلی لیتر از شربت پرگابالین با یک کپسول ۵۰ میلی گرمی برابری می کند. حتماً برچسب روی محصول را بخوانید.

طریقۀ مصرف داروی پرگابالین

شما می توانید قرص پرباگالین را با یا بدون غذا مصرف کنید اما بهتر است طریقۀ مصرف را تغییر ندهید. سعی کنید در فاصلۀ زمانی مشخص در روز از دارو استفاده کنید.

قرص یا کپسول این دارو را با یک لیوان آب یا آبمیوه قورت دهید. این قرص جویدنی نیست.

شربت پرگابالین حاوی یک سرنگ یا قاشق پلاستیکی است که در اندازه گیری دوز مناسب به شما کمک می کند. اگر داخل بسته سرنگ یا قاشق نیست، از داروخانه تهیه کنید. برای مصرف شربت از قاشق آشپزخانه استفاده نکنید چون اندازۀ آن دقیق نیست.

کاربردهای قرص پرگابالینمدت زمان مصرف

بعد از کنترل صرع، لازم است به مدت چند سال از پرگابالین استفاده کنید.

بعد از برطرف شدن علائم اضطراب یا درد عصبی، لازم است تا چند ماه پرگابالین مصرف کنید تا علائم عود نکند.

تغییر مقدار مصرف

پزشک برای جلوگیری از عوارض از دوز پایین شروع می کند و بعد طی چند روز مقدار مصرف را بالا می برد.

بعد از مشخص شدن دوز مناسب، همین روند ادامه پیدا می کند.

اگر فراموش کردید یک دوز از دارو را سر ساعت بخورید، به محض این که یادتان آمد، از دارو استفاده کنید. اگر تا دوز بعد دو ساعت مانده، دوز قبلی را فراموش کنید و دوز بعدی را سر ساعت بخورید.

هرگز دو دوز دارو را همزمان مصرف نکنید. برای جبران دوز از دست رفته، دو دوز پشت سر هم نخورید.

اگر به بیماری صرع مبتلا هستید، باید به صورت منظم از پرگابالین استفاده کنید. در صورت فراموش کردن یک دوز از دارو، امکان تشنج وجود دارد.

اگر فراموش کار هستید، آلارم بگذارید یا از داروساز بخواهید در این زمینه به شما کمک کند تا مصرف دارو را از یاد نبرید.

مصرف بیش از حد پرگابالین با عوارض ناخوشایند همراه است.

در صورت مصرف بیش از حد پرگابالین و ظهور علائم زیر فوراً با اورژانس تماس بگیرید.

• خواب آلودگی
  • سرگیجه یا بی قراری

جعبۀ پرگابالین، بروشور و داروهای باقی مانده در بسته را همراه خود داشته باشید.

عوارض پرگابالین

پرگابالین مثل تمام داروها عوارض دارد اما همه این عوارض را تجربه نمی کنند.

از هر ۱۰۰ نفر، بیشتر از یک نفر در اثر مصرف پرگابالین دچار عوارض شایع می شوند. معمولاً این عوارض خفیف است و خود به خود برطرف می شود.

در صورت تداوم عوارض زیر، بدون قطع مصرف دارو، با پزشک خود مشورت کنید:

• احساس خواب آلودگی، خستگی یا سرگیجه
  • نوسانات خلقی
  • ورم دست و پا
  • تار شدن دید
  • اختلال نعوظ
  • افزایش وزن (چون پرگابالین باعث افزایش اشتها می شود)
  • اختلال حافظه

کسانی که دیابت دارند توجه داشته باشند که پرگابالین فرایند کنترل قند خون را مختل می کند. بعد از شروع مصرف پرگابالین، طی چند هفتۀ اول روی وضعیت قند خون نظارت داشته باشید و در صورت نیاز برنامۀ درمان دیابت را تنظیم کنید. برای اطلاعات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض پرگابالینعوارض جدی

در موارد نادر، مصرف پرگابالین با عوارض جدی همراه است.

در شرایط زیر، فوراً با پزشک یا اورژانس تماس بگیرید:

• فکر به خودآزاری یا خودکشی. درصد کمی از افراد بعد مصرف پرگابالین دچار افکار خودکشی می شوند. گاهی این وضعیت بعد از گذشت یک هفته از درمان ظاهر می شود
  • سرگیجۀ شدید یا بیهوش شدن
  • توهم (دیدن یا شنیدن چیزهای غیر واقعی)
  • مشکل دفع، از جمله خون در ادرار، تکرر ادرار یا یبوست

موارد فوق جزو علائم جدی و خطرناک است و در این شرایط باید فوراً به بیمارستان مراجعه کنید.

عوارض بلندمدت

بعضی از افراد به پرگابالین اعتیاد پیدا می کنند.

در این حالت، بعد از کنار گذاشتن دارو، دچار علائم ترک می شوید.

برای قطع مصرف پرگابالین، ابتدا باید مقدار مصرف را به تدریج کاهش دهید تا علائم ترک دارو ظاهر نشود. بدون مشورت با پزشک، مصرف پرگابالین را قطع نکنید.

اگر بابت اعتیاد به پرگابالین نگران هستید، با پزشک خود مشورت کنید.

سایر عوارض

مقابله با عوارض داروی پرگابالین

• سردرد: استراحت و مصرف مایعات را جدی بگیرید. زیاد الکل مصرف نکنید. از داروساز بخواهید یک مسکن به شما پیشنهاد دهد. معمولاً سردرد بعد از یک هفته مصرف پرگابالین برطرف می شود. در صورت تداوم یا تشدید سردرد، با پزشک صحبت کنید.
  • احساس خواب آلودگی، خستگی یا سرگیجه: در این شرایط رانندگی و دوچرخه سواری نکنید. تا وقتی حالتان بهتر نشده، از ماشین آلات استفاده نکنید. به مرور زمان، بدن به پرگابالین عادت می کند و این عوارض برطرف می شود. اگر علائم ظرف یک یا دو هفته برطرف نشود، پزشک مقدار مصرف را کاهش می دهد یا به مرور بالا می برد. اگر این روش جواب ندهد، لازم است از یک داروی دیگر استفاده کنید.
  • اسهال: برای جلوگیری از دهیدره شدن، زیاد آب و مایعات بنوشید. از جمله علائم از دست رفتن آب بدن می تواند به کاهش دفع ادرار یا ادرار تیره و بدبو اشاره کرد. برای اطلاعات بیشتر به بروشور دارو مراجعه کنید. بدون مشورت با داروساز یا پزشک، برای درمان اسهال از داروی جدید استفاده نکنید. اگر از قرص ضد بارداری یا داروی پروژسترون استفاده می کنید، در صورت تجربۀ ۲۴ ساعت اسهال شدید، قرص ضد بارداری تأثیر خود را از دست می دهد.
  • نوسانات خلقی: اگر احساس می کنید پرگابالین روی وضعیت روحی شما تأثیر می گذارد، با پزشک صحبت کنید تا در صورت نیاز داروی شما را عوض کند.
  • حالت تهوع: برای تسکین علائم، بعد از غذا یا همراه با غذا و میان وعده از پرگابالین استفاده کنید. بهتر است از مصرف غذاهای چرب یا تند بپرهیزید.
  • ورم دست و پا: در صورت ورم پا، روی صندلی یا تخت بنشینید و پاها را بالا بگیرید. سعی کنید مدت طولانی سرپا نایستید. ورزش به تسکین ورم دست کمک می کند. اگر این روش ها جواب نداد یا احساس درد به سراغ شما آمد، با پزشک تماس بگیرید.
  • تار شدن دید: در این شرایط، از رانندگی، دوچرخه سواری یا استفاده از تجهیزات و ماشین آلات بپرهیزید. اگر علائم بیشتر از یک یا دو روز ادامه پیدا کرد، با پزشک صحبت کنید تا در صورت نیاز دارو را تغییر دهد.
  • اختلال نعوظ: در این شرایط، با پزشک مشورت کنید تا داروی شما را عوض کند یا از سایر روش ها برای برطرف شدن این مشکل کمک بگیرد.
  • افزایش وزن: پرگابالین احساس گرسنگی را تشدید می کند. بنابراین، جلوگیری از افزایش وزن حین مصرف پرگابالین دردسرساز است. سعی کنید بدون افزایش حجم غذا، سالم غذا بخورید. از مصرف خوراکی های پرکالری مثل چیپس، کیک، بیسکوییت و شیرینی بپرهیزید. اگر بین وعده های غذایی احساس گرسنگی می کنید، میوه و سبزیجات و خوراکی های کم کالری بخورید. ورزش به شما کمک می کند تا وزن خود را ثابت نگه دارید.
  • اختلال حافظه: در این شرایط، با پزشک صحبت کنید تا در صورت نیاز داروی شما را عوض کند.

بارداری و شیردهی

پرگابالین و بارداری

مصرف پرگابالین در دوران بارداری تا حدودی خطر نقص مادرزادی در نوزاد را افزایش می دهد.

معمولاً مصرف پرگابالین در این دوران تنها در شرایطی توصیه می شود که مزایای مصرف دارو از خطرات آن بیشتر باشد.

اگر حین مصرف پرگابالین باردار شدید، بدون مشورت با پزشک مصرف دارو را قطع نکنید. توجه داشته باشید که اگر به دلیل بیماری صرع پرگابالین مصرف می کنید، حتماً باید این بیماری را در دوران بارداری کنترل کنید چون تشنج سلامت مادر و جنین را به خطر می اندازد.

بهتر است در دوران مصرف پرگابالین از قرص ضد بارداری قوی و موثر استفاده کنید. اگر قصد دارید صاحب فرزند شوید، ابتدا با پزشک مشورت کنید تا برنامۀ درمان را بررسی کند.

اگر قصد دارید بچه دار شوید یا حین مصرف پرگابالین باردار شدید، مصرف فولیک اسید را جدی بگیرید (۵ میلی گرم در روز).

بهتر است به مدت ۳ ماه قبل از بارداری و طی ۱۲ هفتۀ اول بارداری ۵ میلی گرم فولیک اسید در روز مصرف کنید. اگر قبل از بارداری فولیک اسید مصرف نکردید، جای نگرانی نیست اما به محض این که متوجه شدید باردار هستید، مصرف فولیک اسید را شروع کنید چون به رشد طبیعی جنین کمک می کند.

اگر مادر در زمان زایمان پرگابالین مصرف کند، نوزاد طی چند روز نخست بعد از تولد بیشتر تحت مراقبت قرار می گیرد چون ممکن است دچار علائم ترک پرگابالین شود.

کپسول پرگابالین و شیردهی

اگر پزشک یا متخصص تشخیص دهد که نوزاد سالم است، مادر می تواند در دوران شیردهی از این دارو استفاده کند.

مقدار پرگابالین که وارد شیر مادر می شود بسیار ناچیز است و بعید به نظر می رسد که نوزاد دچار عوارض شود.

اگر به بچه شیر می دهید یا قصد دارید به بچه شیر دهید، با پزشک یا داروساز مشورت کنید تا در صورت نیاز داروی شما را عوض کند.

اگر احساس می کنید نوزاد مثل همیشه شیر نمی خورد یا به طرز عجیبی خوابش می آید، با پزشک، داروساز، ماما یا متخصص مشورت کنید.

اگر از این دارو مصرف می کنید، بهتر است در شرایط زیر به پزشک خود اطلاع دهید:

تداخل دارویی

معمولاً مصرف پرگابالین همزمان با سایر داروها بلامانع است.

اگر از داروهای زیر استفاده می کنید، محض احتیاط، قبل استفاده از پرگابالین با پزشک مشورت کنید:

• مسکن های قوی مثل مورفین
  • داروهای خواب آور. پرگابالین تأثیر و عوارض این داروها را بیشتر می کند

مصرف همزمان پرگابالین با داروها و مکمل های گیاهی

تا جایی که می دانیم، مصرف داروهای گیاهی و مکمل ها با پرگابالین بلامانع است.

اما به دلیل کمبود اطلاعات، نمی توان با قطعیت مصرف همزمان پرگابالین با داروهای گیاهی و مکمل ها را بی ضرر دانست زیرا داروهای گیاهی مثل داروهای شیمیایی مورد آزمایش قرار نمی گیرند.

nhswebmdmedlineplusmedicalnewstoday