خواص خوراکی هادپارتمان تغذیه

خواص هندوانه: ۸ خاصیت شگفت انگیز علمی اثبات شده

هندوانه سرشار از آنتی اکسیدان و مواد مغذی است که علاوه بر تأمین آب بدن، به حفظ سلامتی و جلوگیری از بیماری کمک می کند.

هندوانه یک میوۀ آبدار و شیرین است که قرن ها قدمت دارد و از نظر خیلی از افراد، بهترین میان وعده برای رفع تشنگی در روزهای گرم تابستان است.

گوشت این میوه قرمز و شیرین است و تخم های ریز دارد. هندوانه سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان ها، از جمله ویتامین آ و ث، است(+).

در ادامه به چند مورد از خواص هندوانه اشاره می کنیم.

تأمین آب بدن

بدن برای عملکرد مناسب به آب احتیاج دارد.

تنظیم دمای بدن، عملکرد عادی اندام، غذارسانی به سلول ها و هشیاری فقط بخشی از عملکردهایی است که به مصرف آب کافی بستگی دارد(+).

مصرف غذاهای آبدار به تأمین آب بدن و عملکرد مناسب کمک می کند. هندوانه بیشتر از آب تشکیل شده، پس یک گزینۀ مناسب برای تأمین آب بدن است.

این مسئله نشان می دهد هندوانه کم کالری است. به عبارت دیگر، کالری هندوانه نسبت به وزنی که دارد، پایین است. مصرف غذاهای کم کالری، مثل هندوانه، در بلندمدت شما را سیر نگه می دارد و به کنترل وزن کمک می کند(+).

سرشار از مواد مغذی و ترکیبات گیاهی مفید

هندوانه حاوی انواع مواد مغذی، نظیر پتاسیم، منیزیم و ویتامین های آ و ث، است. به علاوه، نسبتاٌ کم کالری است.

یک پیمانه (۱۵۲ گرم) هندوانه قاچ زده حاوی مقادیر زیر است:

  • کالری: ۴۶
  • کربوهیدرات:۵ گرم
  • فیبر: ۶ گرم
  • قند: ۴ گرم
  • پروتئین: ۹ گرم
  • چربی: ۲ گرم
  • ویتامین آ: ۵% از مقدار مصرف روزانه
  • ویتامین ث: ۱۴% از مقدار مصرف روزانه
  • پتاسیم: ۴% از مقدار مصرف روزانه
  • منیزیم: ۴% از مقدار مصرف روزانه

هندوانه سیترولین (citrulline) دارد. سیترولین یک آمینو اسید است که عملکرد ورزشی را بهتر می کند(+).

به علاوه حاوی چند آنتی اکسیدان مفید، از جمله ویتامین ث، کاروتنوئید (carotenoids)، لیکوپن (lycopene) و کوکوربیتاسین ای (cucurbitacin E)، است.

این ترکیب ها به مقابله با رادیکال های آزاد کمک می کنند. به مولکول های ناپایدار که در صورت تجمع در بدن به سلول ها آسیب می زنند، رادیکال های آزاد می گویند. به مرور زمان، این آسیب منجر به دیابت، بیماری قلبی و سرطان می شود(+).

ضد سرطان

هندوانه حاوی چند ترکیب گیاهی، مثل لیکوپن و کوکوربیتاسین ای، است که ضد سرطان هستند.

نتایج تحقیقات ضد و نقیض است اما به نظر می رسد مصرف لیکوپن خطر برخی از انواع سرطان (مثل سرطان پروستات و رودۀ بزرگ) را کاهش می دهد.

گفته می شود لیکوپن میزان فاکتورهای رشد شبه انسولین (IGF) را کاهش می دهد. این هورمون باعث تقسیم سلول می شود. اگر تقسیم سلول ها از حد بگذرد، سرطان رخ می دهد.

در ضمن، کوکوربیتاسین ای فرایند حذف و از بین بردن سلول های سرطانی در بدن را تقویت می کند و مانع از رشد تومور می شود.

با این حال، لازم است آزمایشات انسانی در این زمینه کامل شود.

به حفظ سلامت قلب کمک می کند

هندوانه سرشار از چند مادۀ مغذی است که به سلامت قلب کمک می کنند(+).

بیماری قلبی اولین و مهم ترین علت مرگ در سراسر دنیاست. عوامل مربوط به سبک زندگی، از جمله تغذیه، روی فشار خون و کلسترول تأثیر دارد و خطر حملۀ قلبی و سکته را کاهش می دهد(+).

تحقیقات نشان می دهد لیکوپن به کاهش کلسترول و فشار خون کمک می کند که هر دو در حفظ سلامت قلب و عروق کلیدی هستند(+).

همانطور که گفتیم، هندوانه سیترولین دارد. این آمینو اسید میزان نیترو اکسید در بدن را بالا می برد و به انبساط عروق کمک می کند تا فشار خون کم شود(+).

منیزیم، پتاسیم و ویتامین های آ، ب۶ و ث از جمله دیگر مواد معدنی و ویتامین های موجود در هندوانه هستند که همگی به حفظ سلامت قلب کمک می کنند و سلامت عمومی بدن را بالا می برند.

کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو

التهاب در بروز انواع بیماری های مزمن نقش کلیدی دارد.

هندوانه حاوی آنتی اکسیدان، لیکوپن و ویتامین ث است که به کاهش التهاب و آسیب اکسایشی کمک می کنند(+).

در یک آزمایش حیوانی، در کنار رژیم غذایی ناسالم به موش ها پودر هندوانه داده شد. در نهایت، استرس اکسیداتیو و میزان پروتئین واکنشی سی (که یکی از شاخص های التهاب است) در مقایسه با گروه کنترل کاهش پیدا کرد.

در یک آزمایش دیگر، ۳۱ نفر چاق و با شاخص التهابی بالا به مدت ۸ هفته، دو بار در روز ۵۰۰ میلی گرم ویتامین ث دریافت کردند. نتیجه نشان داد شاخص التهابی در مقایسه با گروه کنترل به شدت پایین آمد.

لیکوپن به عنوان آنتی اکسیدان زمان شروع و پیشرفت بیماری آلزایمر را به تأخیر می اندازد اما لازم است بیشتر در این زمینه تحقیق انجام شود.

برای استخوان و مفصل مفید است

به نظر می رسد هندوانه به حفظ سلامت استخوان و مفصل کمک می کند. می توان گفت این ویژگی تا حدودی ناشی از نقش آنتی اکسیدان ها و ترکیبات هندوانه روی التهاب در بدن است(+).

این میوه حاوی یک رنگدانۀ طبیعی به نام بتا-کریپتوزانتین (beta-cryptoxanthin) است که مانع از التهاب مفاصل می شود. تحقیقات در این زمینه محدود است اما شواهد نشان می دهد کاهش التهاب در بلندمدت بدن را از بیماری های مختلف نظیر پوکی استخوان یا آرتروز در امان نگه می دارد(+).

البته تحقیقات در این زمینه کامل نیست.

پیشگیری از تباهی لکۀ زرد

لیکوپن برای چشم مفید است.

تباهی لکۀ زرد یک بیماری است که در اثر بالا رفتن سن رخ می دهد و در سالمندان خطر نابینا شدن را به دنبال دارد.

لیکوپن به عنوان یک ترکیب ضد اکسید و ضد التهاب به جلوگیری یا مهار این وضعیت کمک می کند اما تحقیقات در این زمینه محدود است(+).

در یک آزمایش، سلول های چشم به کمک لیکوپن درمان شد و ظرفیت شاخص های التهابی برای آسیب زدن به سلول ها کاهش پیدا کرد.

توجه داشته باشید که مطالعات در این زمینه کامل نیست.

تسکین گرفتگی عضلات

هندوانه حاوی آمینو اسید سیترولین است. از جمله خواص سیترولین می توان به ارتقای عملکرد ورزشی و کاهش گرفتگی عضلات اشاره کرد(+).

سیترولین به عنوان مکمل مورد استفاده قرار می گیرد.

بررسی مطالعات نشان می دهد مصرف منظم سیترولین (دست کم تا هفت روز) میزان تولید نیترو اکسید را در بدن بالا می برد و عملکرد هوازی را بهتر می کند. نیترو اکسید به انبساط عروق کمک می کند تا قلب به راحتی خون را به سراسر بدن پمپاژ کند.

افزون بر این، برخی شواهد نشان می دهد خود هندوانه بعد از ورزش برای بدن مفید است.

با این حال، لازم است بیشتر در این زمینه تحقیق انجام شود.

کمک به سلامت پوست

هندوانه ویتامین آ و ث دارد که هر دو برای سلامت پوست مفیدند.

مصرف ویتامین ث (چه به صورت قرص، چه به صورت موضعی) به تولید کلاژن کمک می کند. کلاژن یک نوع پروتئین است که در منعطف نگه داشتن پوست و تقویت مو نقش دارد(+).

مصرف ویتامین ث (از طریق غذا یا مکمل) از چین و چروک و خشکی پوست جلوگیری می کند(+).

ویتامین آ برای سلامت پوست ضروری است زیرا در تولید و ترمیم سلول های پوست نقش دارد(+).

توجه داشته باشید لازم است تحقیقات در زمینۀ تأثیر هندوانه روی پوست کامل شود.

کمک به گوارش و هضم غذا

هندوانه یک میوۀ آبدار است و به مقدار کم فیبر دارد که هر دو برای گوارش مفیدند.

فیبر به هضم غذا کمک می کند و آب به فرایند دفع ضایعات از طریق دستگاه گوارش سرعت می بخشد(+).

سوالات متداول

آیا هندوانه قند زیادی دارد؟

هندوانه قند طبیعی دارد اما این میزان، کمتر از قند سایر میوه هاست. یک هندوانۀ متوسط (۲۸۶ گرم یا تقریباً یک ششم هندوانه) چیزی حدود ۱۷.۷ گرم قند دارد. پس برای افراد مبتلا به دیابت یا کسانی که قند خون خود را کنترل می کنند، میوۀ سالمی است اما باید به حجم و مقدار هندوانه که در یک وعده خورده می شود، دقت کنید. بهتر است میوۀ تازه، یخ زده یا کمپوت را بدون اضافه کردن شکر میل کنید.

آیا هندوانه ابرغذا است؟

بله، هندوانه جزو میوه های ابرغذا محسوب می شود. اصطلاح «ابرغذا» اولین بار با هدف بازاریابی و تبلیغات مطرح شد تا میزان فروش غذاهای سالم بیشتر شود. امروزه این اصطلاح بیشتر درمورد غذاهای کم کالری و سرشار از مواد مغذی به کار می رود. به طور کلی نمی توان گفت کدام غذاها در این معیار می گنجند اما معمولاً ابرغذاها سرشار از ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هستند که تمام این موارد درمورد هندوانه صادق است.

شب هندوانه بخوریم یا نخوریم؟

هندوانه بیشتر از آب تشکیل شده و به تأمین آب بدن کمک می کند. پس می توانید قبل از خواب، هندوانه بخورید.

کلام آخر از کلینیک سلامتی

هندوانه یک میوۀ خوشمزه و آبدار است که در روزهای گرم تابستان به رفع عطش کمک می کند.

هندوانه جدا از آب، حاوی چند مادۀ مغذی مثل لیکوپن، سیترولین و ویتامین های آ و ث است.

تحقیقات نشان می دهد این میوۀ شیرین و قرمز به حفظ سلامت قلب، کاهش گرفتگی عضلات و کاهش التهاب کمک می کند اما لازم است پژوهش در این زمینه کامل شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
منابع
mayoclinichealthsystemhttps://www.medicalnewstoday.com/articles/266886nwhealthstarhealth
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا