دپارتمان تغذیهرژیم غذایی

عوارض رژیم سخت: ۵ کیلو در یک هفته!!!

همه ما شنیدیم کسی که آهسته و پیوسته پیش می رود، برنده مسابقه است. اما وقتی به دنبال لاغری سریع هستید، ممکن است  صبرتان یا حتی عقل سلیم تان را از دست بدهید! در این مطلب از دپارتمان تغذیه مجله سلامت دکتر بهشتیان با عوارض رژیم سخت و سریع لاغر شدن آشنا خواهید شد.

همه ما می دانیم که زندگی با وزن مناسب برای بدن ما مفید است. و به بیان صریح تر، کم کردن چند کیلو حتی می تواند تصویری که ما از خودمان داریم را بهبود ببخشد. اما اگر به دنبال راه حلی سریع برای کاهش وزن پنج کیلویی طی یک هفته هستید، احتمالا روش اشتباهی را انتخاب کردید.

متخصصین تغذیه می گویند: مطمئناً کاهش وزن قابل توجه به صورت سریع امکان پذیر است. اما وقتی پی ببرید که کاهش وزن سریع چه تاثیراتی روی بدن شما دارد، خواهید فهمید این روش خوب نیست. در واقع، این روش لاغری برای شما نتایجی را که به دنبال آن هستید، ندارد. ولی کاهش وزن سریع با بدن شما چه می کند؟ دکتر گریبلر در خصوص این موضوع توضیح می دهد: کاهش وزن سریع عملکرد بدن شما را مختل می کند. دلیل آسیب بدنی این است که کاهش وزن سریع اغلب نتیجه از دست دادن فقط چربی نیست، بلکه آب و توده عضلانی نیز از بین می رود. اما برای اینکه کاهش وزن موفقیت آمیز و پایدار باشد، باید چربی بسوزانید و عضلات خود را حفظ کنید. این امر مستلزم صرف زمان و پایبندی به روش استاندارد لاغری است.

لاغری سریع امکان پذیر است ولی پایدار نیست.

 (crash) تاثیرات رژیم ناقص

اغلب اگر بخواهیم به سرعت چند کیلو وزن کم کنیم، اولین اقدام ما این است که کالری دریافتی خود را به میزان قابل توجهی محدود کنیم. (معروف به رژیم غذایی ناقص) مطمئناً کاهش کالری برای مدت کوتاهی می تواند بر وزن شما تأثیر بگذارد. اما این روند برای

دراز مدت نمی تواند ادامه پیدا کند. دکتر گریبلر می گوید: شما قرار نیست برای مدت طولانی، رژیم غذایی ۵۰۰ کالری در روز داشته باشید. این رژیم غذایی برای طولانی مدت پایدار نیست. بدن شما به سوخت نیاز دارد و برای جلوگیری از ادامه دادن این نوع رژیم غذایی برای مدت طولانی، بدن شما سازگاری لازم را دارد.

این سازگاری ها تغییراتی در متابولیسم بدن شما هستند که برای جلوگیری از کاهش وزن طراحی شده اند. آنها به طور تکاملی، مکانیزم های دفاعی هستند که برنامه ریزی شده اند تا از ما در برابر تهدید گرسنگی محافظت کنند. در صورت داشتن این نوع رژیم ها، شما افزایش هورمون های گرسنگی را تجربه خواهید کرد. ولی در ادامه، افت شدید هورمون هایی خواهید داشت که نشان دهنده احساس سیری هستند. بدن شما انرژی خود را حفظ خواهد کرد اما و توده عضلانی را از دست خواهید داد.

پس بعد از هفت روز رژیم گرفتن و کاهش آن پنج کیلو، چه چیزی برای شما باقی می ماند؟ یک اشتهای سیری ناپذیر و انرژی کم در مجموع: یک فاجعه کامل که منجر به خوردن بیشتر و ورزش کمتر می شود!

بنابراین، چه اتفاقی می افتد؟ آن پنج کیلویی که کم کرده بودید، به جایی برمی گردد که سابقا بود!

تمرینات کاردیو (هوازی) برای لاغری سریع

تمرینات کاردیو برای سلامت عضلات قلبی _عروقی عالی است. این تمرینات بخش مهمی از یک سبک زندگی سالم می باشد.

انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته ورزش با شدت متوسط داشته باشیم.( یا اگر فعالیت هوازی شدیدتر انجام می دهید، ۷۵ دقیقه در هفته) بنابراین، بله، تمرینات کاردیو موردعلاقه شما مانند دویدن، حرکات بیضوی، دوچرخه سواری و غیره یک راه عالی برای تقویت قلب و سوزاندن کالری های سرسخت هستند. اما برای انجام موثر تمرینات کاردیو، باید انرژی بدن را تامین کنیم.

دکتر گریبلر اظهار می کند: شما باید کالری هایی را که از ورزش از دست می دهید، دوباره جایگزین کنید. بدن شما برای جایگزینی کالری التماس خواهد کرد. بی وقفه! اگر غذا نخورید، خسته خواهید شد و نمی توانید به تمرینات زیاد ورزشی ادامه دهید.

تمرینات قدرتی و لاغری سریع 

تمرینات قدرتی قسمت مهمی در جهت لاغری سریع است. تبدیل چربی به عضله به قوی نگه داشتن بدن و دفع بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی، دیابت و غیره کمک می کند. دکتر گریبلر می گوید این تاثیرات به این دلیل است که عضله سازی به بهبود ترکیب بدن و بهبود سرعت متابولیسم کمک می کند. تمرینات قدرتی باعث افزایش تعداد ماهیچه ها و کاهش چربی می شود که برای بدن شما بسیار مفید می باشد و برای سالم نگه داشتن آن لازم است. عضله بیشتر در واقع به بدن شما کمک می کند تا در زمان استراحت انرژی بیشتری بسوزاند. پس بدون شک تمرینات قدرتی چیز خوبی ست. اما این تمرینات برای لاغری سریع چطور است؟  چندان مفید نیست.

هرچند همانطور که دکتر  بنابراین اگر به دنبال لاغری سریع هستید، انجام بیشتر تمرینات قدرتی این کار را انجام نمی دهد.

گریبلر اشاره می کند، ترکیب بدن شما بهتر از عدد روی ترازو حمام شما نشان دهنده سلامتی شما است. علاوه بر این، عضله سازی زمان می برد: یک هفته. این یک جرقه است: برای ساختن عضله، بدن شما به انرژی نیاز دارد. بدن شما نیاز دارد کالری وارد آن کنید. به همین دلیل است که بدنسازان همیشه  شیک های پروتئینی می خورند. بنابراین، زمانی که کالری را محدود می کنید، عضله نمی سازید.

لاغری سریع یا لاغری پایدار

 این توصیه ای نیست که شما بخواستید بشنوید، اما کاهش وزن پایدار زمان می برد. این عین حقیقتی آشکار است. زمان می برد تا بدن شما با برنامه های روزمره خود سازگار شود و با ایده کاهش وزن کنار بیاید. لاغری سریع سیگنالی به بدن شماست که شما گرسنه هستید. بنابراین بدن شما با آن مقابله می کند. کاهش وزن تدریجی به بدن شما اجازه می دهد تا با یک حالت عادی و جدید سازگار شود. این یک سیگنال است که همه چیز خوب است و شما کاهش وزن را بخوبی مدیریت کردید. بنابراین، بدن شما به شما اجازه می دهد کنترل را در دست بگیرید.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC ) توصیه می کند بین نیم کیلو تا یک کیلو در هفته کم کنید .

دکتر گریبلر می گوید: این موضوع به این دلیل است که کاهش وزن تدریجی به بدن شما فرصتی برای سازگاری می دهد. اما حتی با این راهنمایی، بدن همه افراد به این میزان کاهش وزن کمی متفاوت از هم پاسخ خواهند داد. بنابراین حتی اگر هدف کلی شما کم کردن بین نیم تا یک کیلوگرم باشد، کم شدن وزن شما ممکن است کمی متفاوت از این مقدار بود. البته ایرادی ندارد.

همچنین به یاد داشته باشید که وزن شما تنها یک روی سکه است. از دست دادن چربی باید هدف واقعی باشد. و این کار را می توان بدون تغییر دادن عدد روی ترازو انجام داد. دکتر گریبلر می ‌گوید: وقتی درحال عضله‌ سازی هستید، حتی اگر وزنتان مثل سابق باشد یا حتی کمی وزن تان افزایش دارد، چربی می‌ سوزانید. اگر عضله بیشتری دارید، می ‌توانم به شما تضمین بدهم که میزان متابولیسم شما بالا رفته و شما در حال سوزاندن چربی هستید. و به طور کلی، شما سالم تر خواهید بود، صرف نظر از اینکه به آن وزنی که به دنبال آن هستید، رسیده اید یا خیر.

او همچنین این نکات کوتاه را برای کاهش وزن به صورت پایدار ارائه می دهد:

  • روی غذاهای با کیفیت تمرکز کنید. بیشتر غذاهای طبیعی و کمتر غذاهای فرآوری شده و بسته بندی شده بخورید.
  •  ورزش خود را افزایش دهید. ترکیبی از تمرینات کاردیو و قدرتی را هدف خود قرار دهید. آهسته تمرینات ورزشی خود را شروع کنید و به تدریج فعالیت خود را افزایش دهید.
  • به اندازه کافی خوابیدن. دکتر گریبلر می ‌گوید: خواب برای اطمینان از سرحال شدن برای روز بعد و داشتن انگیزه و انرژی برای حفظ یک روال زندگی سالم بسیار مهم است.
  • سطح استرس خود را قابل کنترل نگه دارید. خوردن توام با استرس یک چیز واقعی ست. زندگی با استرس می تواند سطح هورمونی را که اشتهای شما را فعال می کند، افزایش دهد. او می افزاید: استرس برای کاهش وزن اصلاً خوب نیست.
  • یک دفترچه برای یادداشت کردن موادغذایی داشته باشید. یادداشت کردن آنچه می خورید یا ثبت کردن برنامه غذایی خود می تواند به شما کمک کند تا متوجه الگوهای غذایی ناسالم شوید و شما را در جریان آنچه می خورید و ارزش غذایی آن یا کمبود غذایی خاصی بگذارد.

 یا بالاتر) زندگی می کنید، ممکن است بدن شما کمتر به این راه حل هاBMI 30 دکتر گریبلر خاطرنشان می کند که اگر با چاقی (جواب دهد. این موضوع به این دلیل است که چاقی یک اختلال متابولیک است. این اختلال است که می تواند از کاهش وزن و حفظ آن حتی وقتی که تدریجا وزن کاهش می یابد، جلوگیری کند. اگر با وجود چاقی زندگی می کنید، با یک ارائه دهنده خدمات لاغری در مورد گزینه هایی مانند داروهای ضد چاقی صحبت کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۷ رای
منابع
poppylifecaremusicandministrybeckinstitutewikihow
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا