اخبار سلامت

بهترین رژیم غذایی سال ۲۰۲۴ از نظر متخصصین تغذیه

رژیم مدیترانه ای، عنوان بهترین رژیم غذایی را به خود اختصاص داد و خام خواری، در جایگاه آخر این رده‌بندی قرار گرفت.
به گزارش مجله سلامت دکتر بهشتیان به نقل از یورونیوز، ۴۳ متخصص تغذیه با بررسی ۳۰ رژیم غذایی مختلف بهترین نوع رژیم را انتخاب کردند که رژیم مدیترانه ای در رده نخست و خام خواری در جایگاه آخر این رده بندی قرار گرفت.
طبق رتبه‌بندی سال ۲۰۲۴ که نشریه آمریکاییِ US News & World Report اعلام کرد، سبک غذای مدیترانه‌ای، برای هفتمین سال متوالی، عنوان بهترین رژیم غذایی را به خود اختصاص داد.
بر پایه تازه‌ترین رتبه‌بندی این رسانه، رژیم غذایی مدیترانه‌ای همچنان بهترین سبک تغذیه سالم برای برای کنترل دیابت، تقویت استخوان و مفاصل و عملکرد خوب قلب به شمار می‌رود. در این رتبه‌بندی رژیم غذایی دش (DASH) که بر مصرف میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و برخی منابع پروتئینی بدون چربی با هدف متوقف کردن فشار خون بالا متمرکز است، مقام دوم را به دست آورد. رژیم غذایی MIND که ترکیبی از رژیم غذایی مدیترانه ای و دش است هم، رتبه سوم را کسب کرد.
گفتنی است هر سه رژیم غذایی برتر بر مصرف میوه‌ها و سبزیجات، غلات کامل، لوبیا و دانه‌ها تمرکز دارند.
بنا به تاکید  ۴۳ متخصص تغذیه مشارکت کننده در این رتبه‌بندی، مطالعات نشان داده‌ است که رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند خطر ابتلا به دیابت، کلسترول بالا، زوال عقل، از دست دادن حافظه، افسردگی و سرطان سینه را کاهش دهد. این برنامه غذایی که بیشتر یک سبک غذا خوردن است تا رژیم غذایی محدود، با استخوان‌های قوی‌تر، قلب سالم‌تر و عمر طولانی‌تر مرتبط است.
این رژیم غذایی دارای پخت و پز ساده و مبتنی بر گیاه است که اکثریت هر وعده غذایی بر روی میوه‌ها و سبزیجات، غلات کامل، لوبیا و دانه‌ها، با کمی آجیل متمرکز است و تاکید زیادی بر مصرف روغن زیتون فوق بکر دارد. در این رژیم غذایی چربی‌های غیر از روغن زیتون، مانند کره، به ندرت مصرف می‌شوند.
در رژیم غذایی مدیترانه ای، گوشت قرمز معمولا فقط برای طعم دادن به غذا استفاده می‌شود. خوردن ماهی سالم که سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است، توصیه می شود، در حالی که تخم مرغ، لبنیات و مرغ در مقادیر بسیار کمتر از رژیم غذایی سنتی غربی مصرف می‌شود.
آخرین جایگاه در این فهرست متعلق به رژیم غذایی خام‌خواری است که توصیه می‌کند غذاهایی را که پخته، فرآوری شده، تحت تشعشعات مایکروویو، پرتودهی، مهندسی ژنتیکی یا در معرض آفت کش‌ها یا علف‌کش‌ها قرار نگرفته‌اند، بخورید.
کارشناسان حاضر در این بررسی یادآور شدند که در واقع، پختن برخی غذاها «دریافت پروتئین و سایر مواد مغذی ضروری را افزایش می دهد.» بنابراین، ایمن‌ترین و سالم‌ترین راه برای لذت بردن از غذاهای خام، رژیم غذایی گیاهی است که سرشار از میوه‌ها و سبزیجات خام و عدس، لوبیا، غلات و در عین حال برخی سبزیجات پخته شده باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا