خواص خوراکی هادپارتمان تغذیه

خواص بامیه: ۷ خاصیت اثبات شده علمی

بامیه سرشار از منیزیم، فولات، فیبر، آنتی اکسیدان و ویتامین های ث، کا۱ و آ است. از جمله خواص بامیه می توان به بارداری سالم، حفظ سلامت قلب، کنترل قند خون و جلوگیری از سرطان اشاره کرد.

بامیه یک گیاه گلدار است و میوۀ خوراکی دارد. این گیاه در مناطق گرم و استوایی، مثل آفریقا و جنوب آسیا، کشت می شود.

دو رنگ بامیه وجود دارد: قرمز و سبز. این دو از نظر مزه با هم فرق ندارند. بامیۀ قرمز بعد از طبخ سبز می شود.

بامیه نوعی میوه است اما در آشپزی به عنوان سبزیجات به کار می رود.

بامیه در جنوب آمریکا و در خوراک گامبو محبوب است اما چون بافت لزجی دارد، بعضی از افراد با آن ارتباط برقرار نمی کنند.

بنابراین، مصرف بامیه شایع نیست ولی این میوه سرشار از مواد مغذی است.

در ادامه این مطلب از دپارتمان تغذیه مجله سلامت دکتر بهشتیان به ۷ مورد از خواص بامیه اشاره می کنیم.

سرشار از مواد مغذی

یک پیمانه (صد گرم) بامیۀ خام حاوی مقادیر زیر است (+):

  • کالری: ۳۳
  • کربوهیدرات: ۷ گرم
  • پروتئین: ۲ گرم
  • چربی: ۰ گرم
  • فیبر: ۳ گرم
  • منیزیم: ۱۴% از مقدار مصرف روزانه
  • فولات: ۱۵% از مقدار مصرف روزانه
  • ویتامین آ: ۱۴% از مقدار مصرف روزانه
  • ویتامین ث: ۲۶% از مقدار مصرف روزانه
  • ویتامین کا: ۲۶% از مقدار مصرف روزانه
  • ویتامین ب۶: ۱۴% از مقدار مصرف روزانه

بامیه سرشار از ویتامین ث و کا۱ است. ویتامین ث یک مادۀ مغذی محلول در آب است که عملکرد ایمنی بدن را تقویت می کند. ویتامین کا۱ یک ویتامین محلول در چربی است که در تشکیل لخته خون نقش دارد (+).

در ضمن، میزان کالری و کربوهیدرات موجود در بامیه بسیار پایین است و پروتئین و فیبر دارد. اکثر میوه ها و سبزیجات پروتئین ندارند. همین مسئله، بامیه را از بقیۀ میوه ها متمایز می کند.

مصرف پروتئین به کنترل وزن، کنترل قند خون، تقویت استخوان ها و عضله سازی کمک می کند (+).

آنتی اکسیدان های مفید

بامیه سرشار از آنتی اکسیدان های مفید است.

آنتی اکسیدان ها از جمله ترکیبات موجود در غذا هستند که از آسیب مولکول های مضر (به نام رادیکال های آزاد) جلوگیری می کنند (+).

از جمله اصلی ترین آنتی اکسیدان های موجود در بامیه می توان به پلی فنول ها (polyphenols)، شامل فلاونوئیدها (flavonoids) و ایزوکوئرسیتین ها (isoquercetin)، و ویتامین آ و ث اشاره کرد.

تحقیقات نشان می دهد مصرف رژیم غذایی سرشار از پلی فنول به کاهش لخته خون و آسیب اکسیداتیو کمک می کند. در نتیجه، برای قلب مفید است.

پلی فنول ها وارد مغز می شوند و از التهاب جلوگیری می کنند. پس به حفظ سلامت مغز کمک می کنند.

مکانیزم های دفاعی فوق از مغز در برابر علائم پیری محافظت می کند و عملکرد شناختی، یادگیری و حافظه را بهتر می کند (+).

از خواص بامیه: کاهش خطر بیماری قلبی

کلسترول بالا خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد.

بامیه یک مادۀ غلیظ و ژل مانند به نام موسیلاژ (mucilage) دارد که هنگام هضم غذا به کلسترول می چسبد. در نتیجه، بدن به جای جذب کلسترول، آن را همراه مدفوع دفع می کند.

در یک آزمایش، موش ها به سه گروه تصادفی تقسیم شدند و به مدت ۸ هفته، غذاهای چرب با ۱ الی ۲% پودر بامیه و غذاهای چرب بدون بامیه خوردند.

گروهی که پودر بامیه خورده بود، بخش زیادی از کلسترول را با مدفوع دفع کرد و میزان توتال کلسترول این گروه پایین تر از گروه کنترل بود.

همانطور که گفتیم، بامیه پلی فنول دارد که برای قلب مفید است. طبق نتیجۀ یک آزمایش که به مدت ۴ سال روی ۱۱۰۰ شرکت کننده انجام شد، مصرف رژیم غذایی سرشار از پلی فنول شاخص های التهاب قلب را کاهش می دهد(+).

از خواص بامیه: ضد سرطان

بامیه حاوی نوعی پروتئین به نام لکتین (lectin) است که جلوی رشد سلول های سرطانی در بدن انسان را می گیرد.

از خواص بامیه خاصیت ضد سرطانبراساس تحقیقات آزمایشگاهی که روی سلول های سرطان پستان انجام شد، لکتین در بامیه تا ۶۳% از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند (+).

در یک مطالعۀ آزمایشگاهی دیگر، سلول های ملانوما که در بدن موش ها متاستاز کرده بود مورد مطالعه قرار گرفت. نتیجه نشان داد عصارۀ بامیه باعث مرگ سلول های سرطانی می شود (+).

توجه داشته باشید این مطالعات در لوله های آزمایشگاه و با عصارۀ بامیه انجام شد. لازم است تحقیقات انسانی در این زمینه کامل شود تا به نتیجۀ قطعی برسیم.

از خواص بامیه: کاهش قند خون

کنترل قند خون برای حفظ سلامت بدن ضروری است. اگر قند خون پیوسته بالا باشد، پیش دیابت و دیابت نوع ۲ ظاهر می شود.

از خواص بامیه کنترل قندخون و دیابتتحقیق روی موش ها نشان می دهد مصرف بامیه یا عصارۀ بامیه به کاهش قند خون کمک می کند (+).

در یک پژوهش، به گروهی از موش ها شکر مایع و بامیۀ خالص داده شد. این گروه کمتر از گروه کنترل دچار افزایش ناگهانی قند خون شد.

محققان می گویند بامیه میزان جذب قند در دستگاه گوارش را کاهش می دهد و از این طریق، به ثبات قند خون کمک می کند.

با این حال، ممکن است بامیه در عملکرد متفورمین (داروی دیابت) اختلال ایجاد کند. بنابراین، مصرف بامیه به کسانی که از این دارو استفاده می کنند، توصیه نمی شود (+).

برای خانم های باردار مفید است

فولات (ویتامین ب۹) برای زنان باردار مفید است چون خطر نقص لولۀ عصبی را کاهش می دهد. این بیماری روی مغز و ستون فقرات جنین اثر می گذارد (+).

بهتر است تمام خانم ها در سنین باروری، هر روز ۴۰۰ میکروگرم فولات مصرف کنند.

براساس مطالعاتی که روی ۱۲ هزار زن بزرگسال سالم انجام شد، اکثر شرکت کنندگان به طور متوسط ۲۴۵ میکروگرم فولات در روز مصرف می کردند.

در یک پژوهش دیگر، وضعیت ۶۰۰۰ زن غیر باردار به مدت ۵ سال بررسی شد. میزان فولات در خون ۲۳% از شرکت کنندگان ناکافی بود (+).

بامیه یک منبع خوب برای دریافت فولات به شمار می رود. یک پیمانه (۱۰۰ گرم) بامیه ۱۵% از مقدار نیاز روزانۀ زنان به این مادۀ مغذی را تأمین می کند.

شما می توانید به راحتی بامیه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید

بامیه چیزی نیست که همیشه در آشپزخانه پیدا شود اما طبخ آن راحت است.

هنگام خرید بامیه، سراغ بامیه های نرم بروید که لکۀ قهوه ای ندارند. بامیه تا چهار روز قبل از طبخ در یخچال سالم می ماند.

معمولاً از بامیه در سوپ و خوراک گامبو استفاده می شود. بامیه موسیلاژ دارد. یک مادۀ غلیظ که با حرارت مثل آدامس می شود. با رعایت نکات آشپزی زیر، از لزج شدن بامیه جلوگیری کنید:

  • بامیه را با دمای بالا بپزید.
  • ماهیتابه را از مواد مختلف پر نکنید چون میزان حرارت پایین می آید و بامیه لزج می شود.
  • با بامیه ترشی بیندازید.
  • از سس اسیدی گوجه برای طبخ بامیه استفاده کنید.
  • بامیه را داخل فر بپزید.
  • بامیه را کبابی کنید تا کمی بسوزد و برشته شود.

کلام آخر از کلینیک سلامتی

بامیه یک غذای مقوی و مفید است.

مثلاً، منیزیم، فولات، آنتی اکسیدان و ویتامین ث، کا۱ و آ دارد.

بامیه برای زنان باردار، قلب و کنترل قند خون مفید است. حتی شاید به جلوگیری از سرطان کمک کند.

شما به راحتی می توانید بامیه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و با طبخ این مادۀ جدید از خواص آن برخوردار شوید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰۰ رای
منابع
webmdsciencedirectnihresearchgate
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا