لوپرامید چیست؟ کاربرد، نحوه مصرف و عوارض جانبی

از لوپرامید برای درمان اسهال استفاده می شود. این دارو به درمان اسهال موقت یا سندرم رودۀ تحریک پذیر کمک می کند.

از این دارو برای درمان اسهال مکرر یا طولانی هم استفاده می شود که ناشی از مشکلات گوارشی مثل بیماری کرون، کولیت زخمی و سندرم رودۀ کوچک است.

معمولاً اسهال ناگهانی ظرف ۵ الی ۷ روز خود به خود برطرف می شود. اگر می خواهید بلافاصله از شر علائم خلاص شوید، لوپرامید به کاهش تعداد دفعات قضای حاجت کمک می کند و باعث سفت شدن مدفوع می شود.

لوپرامید فرایند حرکت غذا به سمت معده را کند می کند. سپس بدن آب روده را جذب می کند تا مدفوع سفت شود.

به کسانی که جراحی کولوستومی انجام داده اند،این دارو  تجویز می شود. جراح در کولوستومی یک برش جدید در شکم ایجاد و بخشی از روده را از آن رد می کند. اگر مقدار زیادی مدفوع و مایعات از این قسمت خارج شود، کادر درمان دوز لوپرامید را بالا می برد تا مدفوع سفت شود.

شما می توانید این دارو را از داروخانه و فروشگاه تهیه کنید. مصرف لوپرامید برای درمان برخی از مشکلات گوارشی با تجویز پزشک انجام می شود.

لوپرامید به صورت قرص و کپسول موجود است.

بعضی از لوپرامیدها سایمتیکون هم دارند که از آن برای درمان باد معده استفاده می شود. مصرف این داروها به کسانی که دچار اسهال و دل درد و نفخ شدید هستند توصیه می شود.

• معمولاً این دارو ظرف ۱ ساعت عمل می کند.
  • در صورت تهیۀ لوپرامید از داروخانه یا فروشگاه، بیشتر از ۴۸ ساعت از آن استفاده نکنید و با پزشک صحبت کنید.
  • در مصرف لوپرامید زیاده روی نکنید چون منجر به مشکلات قلبی (نظیر تپش قلب) می شود.
  • اگر با مصرف ، دچار عوارضی نظیر سرگیجه، خستگی یا خواب آلودگی شدید، رانندگی نکنید، سوار دوچرخه نشوید یا از تجهیزات و ابزار مکانیکی استفاده نکنید.
  • بهتر است همراه با این دارو  الکل مصرف نکنید چون احتمال عوارض را بیشتر می کند.
  • بعضی از داروخانه ها یک برند خاص برای لوپرامید دارند که معمولاً تحت عنوان ضد اسهال یا قرص و کپسول ضد ملین به فروش می رسد.
  • عبارت IBS یا سندرم رودۀ تحریک پذیر روی بعضی از محصولات حک شده اما این داروها هیچ فرقی با بقیۀ محصولات ندارند. اگر دچار سندرم رودۀ تحریک پذیر هستید، می توانید از سایر برندها (که عبارت IBS در اسم آن ها نیامده) استفاده کنید.

منع مصرف لوپرامید

افراد زیر می توانند بدون نیاز به نسخۀ پزشک، از لوپرامید استفاده کنند:

• افراد ۱۲ سال به بالا که دچار اسهال موقت هستند
  • بزرگسالان (افراد ۱۸ سال به بالا) که به دلیل سندرم رودۀ تحریک پذیر (IBS) دچار اسهال موقت هستند. البته فقط در صورتی که پزشک سندرم رودۀ تحریک پذیر را تشخیص داده باشد. اگر مطمئن نیستید، با پزشک مشورت کنید

مصرف این دارو  برای افراد زیر تنها با نسخۀ پزشک امکان پذیر است:

• کودکان زیر ۱۱ سال
  • بزرگسالانی که در بلندمدت دچار اسهال هستند

نکتۀ مهم: کودکان زیر ۱۱ سال فقط با تجویز پزشک مجاز به مصرف لوپرامید هستند.

مصرف لوپرامید برای همه مناسب نیست.

در شرایط زیر، از لوپرامید استفاده نکنید:

• اسهال شدید بعد از مصرف آنتی بیوتیک
  • عود بیماری التهابی روده مانند کولیت زخمی
  • یبوست یا ورم معده

در شرایط زیر، قبل استفاده از لوپرامید با پزشک مشورت کنید:

• سابقۀ حساسیت به لوپرامید یا سایر داروها
  • تجربۀ اسهال بیشتر از ۴۸ ساعت
  • HIV و ورم معده
  • مشکل کبدی
  • خون در مدفوع و تب (ممکن است علامت دیسانتری یا اسهال خونی باشد)
  • تلاش برای بارداری، زنان باردار یا شیرده

اگر دچار سندرم رودۀ تحریک پذیر و اسهال هستید، در شرایط زیر، قبل استفاده از لوپرامید با پزشک مشورت کنید:

• افراد ۴۰ سال به بالا که مدت هاست حملۀ سندرم رودۀ تحریک پذیر را تجربه نکرده اند یا دچار علائم جدید شده اند
  • اخیراً متوجه خون در مدفوع شدید (مدفوع قرمز یا سیاه)
  • یبوست شدید
  • احساس مریضی
  • کاهش اشتها یا وزن
  • احساس درد هنگام دفع ادرار
  • اخیراً به خارج از کشور سفر کردید (ممکن است دچار ویروس گوارشی شده باشید)

طریقۀ مصرف

موارد مصرف لوپرامید

بعد از خرید لوپرامید از داروخانه یا فروشگاه، طبق دستورالعمل روی بروشور عمل کنید.

اگر پزشک برای شما یا فرزندتان لوپرامید تجویز کرده، طبق دستور پزشک از دارو استفاده کنید.

دوز و تأثیر دارو

لوپرامید در قالب قرص و کپسول به فروش می رسد که حاوی ۲ میلی گرم لوپرامید هستند.

مقدار مصرف به نوع اسهال و سن بیمار بستگی دارد.

دوز مناسب برای بزرگسالان که دچار اسهال موقت یا سندرم رودۀ تحریک پذیر هستند

معمولاً دوز لوپرامید برای بزرگسالان از ۲ قرص یا کپسول شروع می شود. سپس بعد از هر بار اسهال، ۱ قرص یا کپسول مصرف می کنید.

به محض برطرف شدن علائم، مصرف لوپرامید را قطع کنید.

حداکثر دوز پیشنهادی در ۲۴ ساعت عبارت است از:

• در صورت تهیۀ لوپرامید از داروخانه یا فروشگاه، ۶ قرص یا کپسول
  • با تجویز پزشک، ۸ قرص یا کپسول

نباید بدون مشورت با پزشک، بیشتر از دو روز متوالی لوپرامید مصرف کنید.

دوز مناسب برای بزرگسالان که در طولانی مدت دچار اسهال هستند

در اکثر موارد، اسهال ظرف ۵ الی ۷ روز برطرف می شود. در غیر این صورت، با پزشک صحبت کنید. لازم است در این شرایط، علت بیماری را پیدا و عوارض ناشی از آن (مانند از دست رفتن آب بدن) را درمان کنید.

اگر پزشک برای درمان اسهال طولانی مدت لوپرامید تجویز کند، مقدار مصرف را با شما در میان می گذارد. معمولاً دوز مناسب لوپرامید برای بزرگسالان (۱۸ سال به بالا) ۲ تا ۴ قرص یا کپسول در روز است که با فاصله مصرف می شود.

پزشک با توجه به علائم و تأثیر لوپرامید، دوز را تنظیم می کند. حداکثر میزان مصرف لوپرامید طی ۲۴ ساعت، ۸ قرص یا کپسول است.

معمولاً پزشک پیشنهاد می دهد مقدار مصرف روزانه را تقسیم کنید تا نصف دوز در صبح و نصف دیگر در بعد از ظهر یا غروب مصرف شود.

بعضی از کسانی که جراحی کولوستومی انجام داده اند، به دوز بیشتر احتیاج دارند. فقط با توصیۀ پزشک مقدار مصرف را بالا ببرید.

دوز مناسب برای بچه ها

کودکان زیر ۱۲ سال نباید بدون تجویز پزشک از لوپرامید استفاده کنند.

مقدار مصرف لوپرامید برای کودکان ۱۲ سال به بالا که دچار اسهال موقت هستند مثل بزرگسالان است.

لازم است کودکان ۱۲ تا ۱۷ سال که دچار سندرم رودۀ تحریک پذیر یا اسهال طولانی مدت هستند طبق دستور پزشک عمل کنند. در این حالت، لوپرامید فقط با تجویز پزشک تهیه و مصرف می شود.

کودکان زیر ۱۱ سال باید طبق دستور پزشک عمل کنند.

پزشک با توجه به وزن، سن یا علائم کودک درمورد مقدار مصرف تصمیم می گیرد.

طریقۀ مصرف

شما می توانید لوپرامید را به تنهایی یا همراه با غذا مصرف کنید.

قرص یا کپسول لوپرامید را با یک لیوان آب قورت دهید.

قرص مکیدنی را روی زبان بگذارید تا با آب دهان حل شود. سپس می توانید بدون آب قرص را قورت دهید. نباید این قرص ها را بجوید.

مدت زمان مصرف لوپرامید

در اکثر موارد، مصرف لوپرامید نباید بیشتر از دو روز طول بکشد.

در صورت خرید لوپرامید از داروخانه یا فروشگاه، بیشتر از ۲۴ ساعت از دارو استفاده نکنید.

اگر اسهال ناشی از بیماری روده (مانند بیماری کرون، کولیت زخمی یا سندرم رودۀ کوچک) باشد، مدت زمان استفاده از لوپرامید بیشتر می شود.

معمولاً اسهال یک بیماری جدی نیست اما گاهی منجر به از دست رفتن آب بدن می شود. اگر به موقع تحت درمان مناسب قرار نگیرید، از دست رفتن آب بدن خطرناک است.

ممکن است اسهال نشانۀ یک مشکل زمینه ای باشد. اگر این وضعیت بیشتر از ۷ روز طول کشید، به پزشک مراجعه کنید تا علت مشخص شود.

اگر مصرف یک دوز از لوپرامید را فراموش کردید، جای نگرانی نیست. برای جبران دوزی که فراموش کردید، مقدار مصرف را بالا نبرید.

اگر آدم فراموش کاری هستید، آلارم بگذارید یا از داروساز بخواهید در این زمینه به شما کمک کند تا مصرف دارو را از یاد نبرید.

در مصرف لوپرامید زیاده روی نکنید.

احتمالاً اگر یک بار یک دوز اضافه تر مصرف کنید، مشکلی رخ نمی دهد اما مصرف دوز بالاتر خطر مشکلات قلبی را به دنبال دارد. از جمله علائم این وضعیت می توان به تپش قلب و آریتمی اشاره کرد.

• در صورت مصرف دو دوز لوپرامید یا بیشتر
  • در صورت تجربۀ تپش قلب و آریتمی بعد از افزایش دوز

بستۀ لوپرامید، بروشور و داروهای باقی مانده در بسته را همراه خود داشته باشید.

عوارض لوپرامید

ممکن است لوپرامید، مثل همۀ داروها، عوارض داشته باشد اما اکثر افراد دچار عارضه نمی شوند یا چند مشکل جزئی را تجربه می کنند.

از هر ۱۰۰ نفر، بیشتر از یک نفر در صورت مصرف ، دچار عوارض زیر می شوند:

• باد معده

در صورت تداوم عوارض، با داروساز یا پزشک صحبت کنید.

عوارض جدی

در موارد نادر، مصرف این دارو با عوارض جدی زیر همراه است. در این شرایط، فوراً با پزشک یا اورژانس تماس بگیرید:

• احساس بی حالی یا بیهوش شدن
  • از دست دادن تعادل
  • دل درد، تب، تپش قلب یا حالت تهوع (که می تواند نشانۀ التهاب پانکراس باشد)
  • یبوست شدید
  • مشکل در دفع ادرار

موارد فوق جزو علائم جدی و خطرناک است و باید فوراً به بیمارستان مراجعه کنید.

سایر عوارض لوپرامید

بارداری، شیردهی و باروری

لوپرامید و بارداری

معمولاً مصرف لوپرامید در دوران بارداری توصیه نمی شود چون از بی خطر بودن آن مطمئن نیستیم.

مصرف لوپرامید در بارداریاگر باردار هستید، قبل استفاده از لوپرامید با پزشک مشورت کنید.

پزشک درمورد مزایا و معایب مصرف لوپرامید در این دوران به شما کمک می کند که به مدت زمان بارداری و دلیل مصرف بستگی دارد.

اگر مرتب از این دارو استفاده می کنید و قصد دارید باردار شوید، با پزشک مشورت کنید.

لوپرامید و شیردهی

مصرف لوپرامید در دوران شیردهی بلامانع است.

فقط مقدار کمی از لوپرامید وارد شیر مادر می شود. بنابراین، مقدار ناچیزی از دارو از طریق شیر مادر جذب بدن نوزاد خواهد شد که با عوارض همراه نیست.

اگر فکر می کنید نوزاد مثل همیشه شیر نمی خورد و دچار یبوست یا دل درد شده، محض احتیاط با متخصص، ماما، پزشک یا داروساز صحبت کنید.

لوپرامید و باروری

شواهد نشان می دهد لوپرامید روی قدرت باروری زنان و مردان تأثیر ندارد.

با این حال، اگر لوپرامید مصرف می کنید، بهتر است در شرایط زیر به پزشک خود اطلاع دهید:

مصرف لوپرامید همزمان با سایر داروها و مکمل های گیاهی

بعضی از داروها عملکرد لوپرامید را مختل می کنند.

اگر از داروهای زیر استفاده می کنید، به پزشک یا داروساز اطلاع دهید:

• کلوزاپین که برای درمان بیماری های روحی مورد استفاده قرار می گیرد
  • ریتوناویر برای بیماری HIV
  • کینیدین برای تنظیم ضربان قلب یا درمان مالاریا
  • ایتراکونازول برای عفونت های قارچی
  • جم فیبروزیل، داروی کلسترول بالا
  • دسموپرسین، داروی بی اختیاری یا تکرر ادرار
  • سایر داروها برای درمان اسهال، یبوست یا مشکلات روده و گوارش

اگر اسهال شدید است و برای دیابت متفورمین مصرف می کنید یا به خاطر فشار خون بالا و نارسایی قلبی از داروهای دیگر استفاده می کنید، به پزشک اطلاع دهید. ممکن است پزشک پیشنهاد دهد به مدت چند روز مصرف این داروها را قطع کنید تا اسهال برطرف شود.

مصرف لوپرامید همزمان با مکمل و داروهای گیاهی

هنوز نمی دانیم آیا مصرف داروهای مکمل و گیاهی همزمان با لوپرامید بی ضرر است یا خیر زیرا داروهای گیاهی و مکمل ها مثل داروهای شیمیایی مورد آزمایش قرار نمی گیرند. معمولاً در زمینۀ تأثیر مکمل روی سایر داروها تحقیق نمی شود.

نکته: اگر از چند داروی دیگر (شامل داروهای گیاهی، ویتامین ها و مکمل ها) استفاده می کنید، قبل از مصرف این دارو ، به پزشک یا داروساز اطلاع دهید.

mayoclinicimodiumwebmdrxlist