خواص خوراکی هادپارتمان تغذیه

ماست یونانی و ۸ خاصیت آن برای سلامتی

ماست یونانی نوعی ماست غلیظ و خامه ای است که به عنوان چاشنی غذا استفاده می شود اما چند خاصیت دیگر هم دارد. برای مثال، به تقویت استخوان ها، افزایش تراکم عضلات و کاهش خطر دیابت نوع ۲ و فشار خون کمک می کند.

این ماست از این نظر با بقیۀ ماست‌ها فرق دارد که از صافی رد می شود. در این فرایند، وِی حذف می شود. به مایع حاوی لاکتوز (قند طبیعی شیر)، وی می گویند.

برای تهیۀ ماست، شیر از طریق کشت زندۀ باکتری مفید تخمیر می شود.

همانطور که گفتیم، ماست یونانی صاف می شود و در این فرایند، وی را از دست می دهد. پس در مقایسه با ماست معمولی کمتر قند دارد، غلیظ‌تر و خامه ای تر است و طعم تارت می دهد.

بعضی از تولیدکننده ها ماست معمولی را به حالت چکیده و غلیظ درمی آورند و به اسم ماست «یونانی» می فروشند که خواص ماست یونانی را ندارد.

در ضمن، نوع کم چرب یا بدون چربی آن هم خواص ماست یونانی اصلی را ندارد.

در این مقاله از دپارتمان تغذیه کلینیک سلامتی، به ۸ خاصیت ماست یونانی و روش های اضافه کردن آن به رژیم غذایی اشاره می کنیم.

۸ خاصیت ماست یونانی

ماست یونانی حاوی مواد مغذی زیر است:

  • کلسیم
  • پروتئین
  • پروبیوتیک
  • ید
  • ویتامین ب۱۲

از جمله خواص آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. تقویت استخوان ها

به تقویت استخوان ها کمک می کند چون سرشار از کلسیم و پروتئین است.

ماست یونانی و فواید آن برای سلامتی

کلسیم برای سلامت استخوان ها مفید است و خطر پوکی استخوان را کاهش می دهد. پوکی استخوان نوعی بیماری پیش رونده در استخوان هاست. به علاوه، مصرف کافی پروتئین به حفظ سلامت استخوان ها کمک می کند (+).

۲. کاهش اشتها و گرسنگی با مصرف ماست یونانی

این ماست سرشار از پروتئین است. بنابراین، در بلند مدت سیر بیشتری ایجاد می کند. تحقیقات نشان می دهد مصرف یک وعدۀ غذایی سرشار از پروتئین باعث می شود در طول روز کمتر غذا بخوریم (+).

مطالعات نشان می دهد مصرف پروتئین خوراکی باعث می شود در مجموع کمتر کالری مصرف کنیم. این مسئله به کاهش وزن کمک می کند (+).

۳. تقویت متابولیسم بدن

تحقیقات نشان می دهد رژیم غذایی سرشار از پروتئین به سوزاندن کالری کمک می کند. بنابراین، بهتر است پروتئین در تک تک وعده های غذایی گنجانده شود (+).

ماست یونانی پروتئین دارد اما بعید است که صرفاً با خوردن آن بیشتر کالری بسوزانید.

اما مصرف آن در کنار رژیم غذایی متعادل که شامل پروتئین، کربوهیدرات فیبری و چربی های سالم است به کاهش وزن و تقویت متابولیسم کمک می کند.

۴. بهبود سلامت روده

ماست یونانی پروبیوتیک دارد که به سلامت روده کمک می کند.

پروبیوتیک نوعی باکتری مفید است که تعادل میکروب های روده را سالم نگه می دارد.

اما مطالعات اخیر، تأثیر پروبیوتیک روی سلامت گوارش را زیر سوال می برد. به نظر می رسد واکنش بدن افراد به پروبیوتیک با یکدیگر متفاوت است.

تحقیق سال ۲۰۱۸ نشان داد رودۀ بعضی از افراد نسبت به خواص پروبیوتیک مقاوم است. در حالیکه دستۀ دیگر، به خوبی از خواص آن برخوردار می شوند (+).

۵. تقویت سلامت ذهن

تحقیقات نشان می دهد مصرف ماست پروبیوتیک برای سلامت ذهن مفید است.

در تحقیق سال ۲۰۱۶، کارگران هر روز ۱۰۰ گرم ماست پروبیوتیک یا روزی یک قرص پروبیوتیک مصرف کردند. نتیجه نشان داد مصرف پروبیوتیک با کاهش استرس، افسردگی و اضطراب همراه بود (+).

احتمالاً رابطۀ بین روده و مغز و توانایی روده در تولید انتقال دهندۀ عصبی، مثل سروتونین و دوپامین، در این زمینه نقش دارد.

۶. ماست یونانی برای تقویت تراکم عضلات

غذاهای پروتئینی، مثل ماست یونانی، به تراکم عضلات کمک می کنند. تحقیقات نشان می دهد رژیم غذایی سرشار از پروتئین به کسانی که تمرین استقامتی انجام می دهند در افزایش تودۀ عضلانی کمک می کند (+).

ماست یونانی و کمک به عضله سازی

۷. کاهش فشار خون

ماست یونانی نوعی شیر پروبیوتیک تخمیرشده است که می تواند فشار خون را کاهش دهد.

در سال ۲۰۱۳، ارزیابی نتایج ۱۴ پژوهش روی ۷۰۰ شرکت کننده نشان داد شیر تخمیرشده با پروبیوتیک به کاهش فشار خون کمک می کند (+).

اما نتیجه قطعی نیست. پژوهش سال ۲۰۱۵، که روی ۱۵۶ شرکت کنندۀ دارای اضافه وزن انجام شده بود، نشان داد مصرف ماست پروبیوتیک روی فشار خون و سایر مشکلات قلب و عروق تأثیر ندارد (+).

۸. کاهش خطر دیابت نوع ۲

دیابت نوع ۲ روی فرایند جذب و هضم قند خون تأثیر می گذارد. ماست یونانی خطر این وضعیت را کاهش می دهد.

بنا بر تحقیق سال ۲۰۱۴، محققان معتقدند بین خوردن ماست و کاهش خطر دیابت نوع ۲ ارتباط وجود دارد. سایر لبنیات در این زمینه موثر نیستند (+).

طریقۀ مصرف ماست یونانی

ترکیب ماست یونانی و فلفل چیلی عالی است.

شما می توانید به طرق مختلف از این ماست لذت ببرید. از جمله:

  • به عنوان صبحانه یا دسر با موز و بلوبری
  • به جای خامه در سوپ
  • به جای کره روی بیسکوییت یا نان
  • همراه با سس پاستا برای بالا بردن غلظت سس

ماست یونانی و استفاده از آن در رژیم غذایی

کلام آخر از کلینیک سلامتی

به نظر می رسد ماست یونانی (اگر به روش سنتی درست شود) برای سلامتی مفید است.

بسیاری از خواص این ماست ناشی از پروتئین موجود در آن است. رژیم حاوی پروتئین به کاهش احساس گرسنگی، تقویت متابولیسم و تقویت عضلات کمک می کند.

این ماده غذایی سرشار از کلسیم است که برای سلامت استخوان ها مفید است. همچنین، پروبیوتیک دارد که به تعادل باکتری های روده کمک می کند.

مصرف آن با کاهش فشار خون در ارتباط است و خطر دیابت نوع ۲ را پایین می آورد.

شما می توانید ماست یونانی را به رژیم غذایی سالم و متعادل اضافه کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۴ رای
منابع
bbcgoodfoodmemedicalnewstodayhealthline
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا